Documenting a Stranger - Part One

Documenting a Stranger - Part One

EN

Documenting a Stranger

Each and every one of us instinctively shows our self with a personality depending on who is watching us, trying to display our best appearance. We all dissimulate the majority of our thoughts, feelings and reflection. Our inside life, which defines our profound nature, remains unknown to others.

It does not matter who faces us, or how well we might know him or her, what we see is the mask they have chosen to reveal to us. The important and secret sides remain hidden and true identity is impenetrable.

Therefore, how do we know who others are?

To represent this duality which we all carry, I have made two portraits of the same person, each one evoking different sides of her. I have then interpreted them separately in order to determine - subjectively - what defines the protagonist’s nature. Documenting a Stranger, Part One presents this character’s first psychological portrait. I have collected and associated different evocative images which, as a whole, enable the understanding of identity. The viewer is then capable of interpretation on the subject’s inner life.

As this person’s different masks are revealed, human duality appears

 

FR

Documenting a Stranger

Nous dissimulons tous la majorité de nos pensées, de nos sentiments et de nos réflexions. Notre vie intérieure, qui définit notre nature profonde, reste toujours cachée. Ainsi chacun de nous adapte instinctivement sa personnalité - en fonction de celui qui nous regarde - , pour se montrer sous son meilleur jour.
Peu importe qui se trouve en face, nous ne voyons de lui que le masque qu’il veut bien nous montrer. Ce qui détermine sa personnalité est dissimulé et sa véritable identité reste impénétrable. 

Dès lors, comment être certain de comprendre l’autre, si nous ne voyons de lui que ce qu’il a choisi de nous révéler?

Pour représenter cette dualité inhérente à chacun j’ai réalisé, d’une même personne, deux portraits aux pouvoirs évocateurs différents. Puis je les ai interprétés séparément. J’ai déterminé subjectivement ce qui définit l’identité du protagoniste   pour la représenter par la photographie.

En associant des images suggestives qui, interprétées dans leur ensemble, rendent la nature du sujet visible, « Documenting a Stranger, Part One » présente le premier portrait psychologique du personnage.
Le spectateur est alors capable d’accéder à la vie intérieure de l’autre.

C’est alors que, face à cette personne portant des masques si différents, la dualité humaine apparaît.